Een manager in de thuiszorg vertelde dat ze nog niet zo lang op deze plek werkt. “Ik heb me verbaasd over hoe weinig teamleden regie nemen. Als er een probleem met de planning is, kijken ze naar mij en ook nu er een hoog verzuim is, bellen ze me om de haveklap. Ik ben er hard mee bezig om dit te veranderen.”

Hoe ben je bezig om dat te veranderen en wat brengt dat, vroegen we haar. Ze vertelt dat ze medewerkers uitdaagt door aan hen te vragen welke oplossing ze zelf voor ogen hebben. Het gaat moeizaam’ vertelt ze ons.

Dragen zelforganiserende teams bij aan meer zelfredzaamheid bij cliënten?

Eigen regie en zelfredzaamheid zijn vandaag de dag belangrijk in organisaties. Zeker in de zorg willen we eigen regie bij cliënten stimuleren en zelfredzaamheid bevorderen. Veel zorginstellingen hebben de gedachte dat als medewerkers zelf eigen regie nemen, ze dat ook richting cliënten doen. Zelforganiserende-zelfsturende teams zouden daar een bijdrage aan leveren. Vanuit MariekeWerkt deden wij een (literatuur) studie met Liselot van den Berg van de Universiteit Leiden. De leidende vraag in de studie was of zelforganiserende teams bijdragen aan het vergroten van de zelfredzaamheid bij clienten.

Gratis verkorte zomercursus

In de komende weken willen wij jou en collega’s in het land meenemen in het beantwoorden van deze vraag. We geven een GRATIS online korte zomercursus over eigen regie van medewerkers in zelfstandige/ zelforganiserende teams.

Eigen regie bevorderen bij cliënten

Er zijn heel veel waardevolle dingen geschreven en gedeeld over hoe je eigen regie en zelfredzaamheid kan bevorderen bij hulpbehoevenden. Naast vele definities van eigen regie en zelfredzaamheid zijn veel methodieken ontwikkeld om regie, eigenaarschap en zelfredzaamheid bij cliënten te bevorderen. Methodieken die professionals in hun werk met cliënten in kunnen zetten. Zo maakt het bijvoorbeeld uit of je als professional aan je cliënt vraagt: ‘Wat kan ik voor je betekenen?’ in plaats van dat je de vraag stelt ‘Hoe kan ik je helpen?’ De tweede vraag heeft de vooronderstelling in zich dat de ander hulp nodig heeft. Wil je zelfredzaamheid bij cliënten bevorderen, kun je beter vragen: wat kan ik voor je betekenen?’

In organisaties

Werken deze methodieken ook in organisaties als je eigenaarschap, eigen regie en zelfredzaamheid bij teams zou willen bevorderen?

Onbewust proces en soms jarenlange patronen

Het nemen van eigen regie en het stimuleren van anderen om regie te nemen is een dynamisch proces dat zich grotendeels afspeelt in de interactie tussen personen. Bovendien is het dikwijls ook een onbewust proces. Zo kwamen we er bij het doen van de studie achter dat we onbewust regie ontnemen bij anderen, zoals een van de onderzoekers bij haar kinderen. Je hebt als vast ook wel de ervaring dat je tegen een kind zegt: “laat mij het maar doen.”

Ook schokkend was het om er in de studie achter te komen dat we zelf heel vaak geen regie nemen en onze eigen afhankelijkheid van anderen in stand houden. We konden talloze voorbeelden uit de dagelijkse praktijk halen waarmee we (on) bewust onze ‘niet-zelfredzaamheid’ in stand houden. Zo is het ook denkbaar dat bij de manager hierboven de patronen al jarenlang ingesleten zijn. Medewerkers laten al jarenlang regie uit handen nemen. De vraag is trouwens of dat per definitie niet goed is.

Online Webinars

We willen je tijdens onze online zomercursus meenemen in de wereld van eigen regie, eigenaarschap in teams in organisaties. Ben je geïnteresseerd, laat het ons dan alvast weten en schrijf je in zodat wij je op de hoogte houden van de gratis zomercursus!

Eigenaarschap in zelforganiserende teams

Meer over MariekeWerkt

Ben je geïnteresseerd in het Programma Gezondheid & Verzuim voor Team? Of wil je meer weten over MariekeWerkt?

Naar programma