Vorige week sprak ik een bekende: ‘Ja, vijf jaar geleden voerden ze bij deze organisatie zelforganiserende teams in.’ Het idee was om te bezuinigen, maar dat is niet gelukt.’ 

Zelforganiserende teams als bezuiniging

Inmiddels zijn er genoeg voorbeelden om te weten dat een ontwikkeling naar zelforganiserende teams eerder meer geld kost dan dat het oplevert. Ook vijf jaar geleden wisten we al dat bezuinigingsmotieven op veel andere manieren, mogelijk effectievere manieren bereikt kon worden dan met de invoering van zelforganiserende teams. Ook in ontwikkeltrajecten in organisaties blijkt dat bedrijfsblindheid en het ‘hollen achter het geloof aan van directies en bestuurders niet ongewoon is. 

Zelforganiserende teams ervaren als ‘tegenvaller’

Hoe dan ook; regelmatig hoor ik dat bestuurders en directies besluiten om van de zelforganiserende teams af te willen. Er is sprake van een hoog verzuim, onvoldoende tevredenheid bij medewerkers en bij cliënten. Er komen weer managers om vaak de dikwijls ontredderde teams op weg te helpen. Teams die te lang ‘gezwommen hebben en onvoldoende begeleid en opgeleid zijn.’ Vaak hebben de eerste teams bij de invoering wel meer begeleiding gehad, de pilot teams, maar moest er vervolgens ‘een snelle uitrol’ plaatsvinden richting alle teams. Ieder team moest op dezelfde wijze gaan werken of ze het nu wilden, zagen zitten en/ of dat ze het nu konden of niet. 

“Morgen is alles anders”

Hoe dan nu? Maken we opnieuw dezelfde keuze om ons onvoldoende te verdiepen in ieder team om te kijken wat er werkelijk nodig is om de resultaten te verbeteren? Gooien we onder alle teams gelijktijdig ‘een bom’ en zeggen we: morgen is het anders en heb je weer een leidinggevende en ben je niet meer zelforganiserend!

Het goede behouden

Even nog… wat was het goede van het werken in zelforganiserende teams? Het goede van het werken in zelforganiserende teams was de gedachte dat zij met helder resultaat en meer ruimte om zelf te organiseren meer succesvol zouden zijn, meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zouden ervaren.  Deze grote mate van zelforganiserend vermogen zou de slagkracht rondom cliënten verbeteren. Een goede gedachte die je wellicht nu niet overboord moet gooien.

In veel zelforganiserende teams werkten ze met een dashbord met resultaatdoelstellingen. Het is belangrijk om daaraan te blijven vasthouden. De manager kan nu met elk team uitzoeken wat zij nodig hebben van hem/ haar en van de ondersteuning hoe zij haar resultaten kan behalen? Van een zelforganiserend team naar een resultaatverantwoordelijk team!


Meer over MariekeWerkt

Ben je geïnteresseerd in het Programma Gezondheid & Verzuim voor Team? Of wil je meer weten over MariekeWerkt?

Naar programma